Kom i gang
Virtual Reality

Begynderguide til Virtual Reality: FAQ og alt hvad du behøver at vide

Tilbage til blog
Hvorfor Virtual Reality er som skabt til Sundhedssektoren?

Virtual Reality kan være mange ting og det kan være en udfordring at vide, hvor det passer ind og hvordan det kan skabe værdi.

Teknologierne skifter og hvad der var nyt i da, er forældet i morgen. Det kan være svært, at følge med og holde sig opdateret på hvad der findes på markedet. Virtual Reality er ingen undtagelse. Måske har man en god idé om hvilke VR headsets der findes og hvordan de bruges, men kæmper med at få VR-koncepterne og terminologierne på plads.

I denne guide ser vi bl.a. på, hvad Virtual Reality er, de grundlæggende terminologier og begreber, typer af Virtual Reality og vores vejledning til hvad du skal vælge.

Virtual Reality Guide - VR TRAINER

Hvad er Virtual Reality?

Virtual reality (forkortet VR) er en teknologi, som forsøger at transportere brugeren ind i en virtuel virkelighed. Oftest sker dette med et VR-headset, som består af et display til hvert øje, ofte en form for brille.

Et VR-headset består næsten også altid af en form for tracking-teknologi, som holder øje med hvordan brugeren bevæger sig. Der findes også løsninger med controllere, som indeholder tracking-teknologi. På den måde kan man både gestikulere og bevæge sig rundt i den virtuelle verden.

Grundlæggende terminologi og begreber indenfor Virtual Reality

Lad os se på nogle af de vigtigste terminologier og begreber indenfor Virtual Reality, som vi synes du bør kende til.

Synsfelt (Field of View)

Når det kommer til VR-headsets refererer synsfeltet (Field of View) til alt, hvad man kan se i den virtuelle verden på ethvert givet tidspunkt, mens man bruger headsettet. Det kan varierer fra VR-headset til VR-headset hvor stort et synsfeltet man har til rådighed.

Grader af frihed (DoF)

Når det handler om bevægelse i Virtual Reality bliver forkortelsen DoF, som står for degrees of freedom, ofte brugt. På dansk kalder vi det, grader af frihed og det betyder ganske enkelt den mulighed man har for bevæge sig rundt, i det virtuelle miljø.

De to grader af frihed, man i øjeblikket støder på er: 3DoF og 6DoF. Forklaret helt enkelt betyder det at, hvis man benytter et VR-headset med 3DoF, vil headsettet “kun” tracke hovedets bevægelse. Her vil man ikke kunne bevæge sig rundt i det virtuelle univers.

Benytter derimod et VR-headset med 6DoF kan headsettet spore både hovedets bevægelse og brugerens position i det fysiske rum. Hvilket betyder, at man frit kan bevæge sig rundt i det virtuelle miljø.

Bevægelse i Virtual Reality

Der findes forskellige måder, at bevæge sig på i et virtuelt miljø. Det afhænger naturligvis af hvilken løsning man benytter, og hvordan disse er lavet. F.eks. kan man teleportere sig fra et sted til et andet, uden at bevæge sig. Det sker ofte ved et klik på controlleren, eller ved at kigge på et bestemt grafisk element.

En anden mulighed er, at bruge controllerens joystick, hvor man styrer på samme måde, som man kender det fra alm. konsolspil. Her skal man dog være opmærksom, at man kan blive lidt køresyg, hvis man ikke har prøvet det før, men det er noget kroppen nemt kan vænne sig til.

Den sidste mulighed er at gå fysisk rundt i det virtuelle miljø. Her kan man bevæge sig frit rundt i det opmålte område, og interagere med elementerne i det virtuelle miljø. Det er efter vores mening, klart den sjoveste oplevelse, og her man virkelig mærker hvad Virtual Reality kan.

Typer af VR-headset

Der findes grundlæggende tre forskellige slags VR-headset; PC-VR-headset (også kaldet tethered), som skal tilsluttes en computer. Et standalone VR-headset, som kører helt selv og til sidst et mobilt-VR-headset, som blot er et “hylster”, med en smartphone indeni.

PC VR-headset

Denne type VR-headset kræver en fast tilslutning til en PC, for at kunne køre. Med denne løsning er det muligt, at afvikle Virtual Reality i en meget høj kvalitet, eller sagt på en anden måde, der er mulighed for at opnå et meget højt niveau af realisme. Dette vil dog kræve en ret kraftig PC, hvilket gør dette setup meget omkostningstungt. PC VR headset understøtter 6DoF, hvilket giver mulighed for at bevæge sig rundt i den virtuelle verden.

Standalone VR-headset

Her er der tale om et VR-headset som ikke behøver yderligere udstyr for at fungerer, alt hvad der behøves indeholder headsettet i sig selv. Eksempler på standalone VR-headset er Oculus Quest og Pico Neo 2. Det er vigtig at gøre opmærksom på, at et standalone headset langt fra har en lige så kraftig hardware, som leveres af en PC til et PC VR-headset. Derfor må man forvente, at VR oplevelsen er i en noget lavere kvalitet. Til gengæld får man så en langt mere mobil løsning, som helt klart har sine fordele.

Standalone headsets som Oculus Quest og Pico Neo 2, understøtter også 6DoF og ved at man ikke er bundet med et kabel til en PC, har man i virkeligheden en rigtig stor frihed med disse headsets.

Mobilt-VR-headset

Den sidste løsning vi ser på, er et mobilt-VR-headset, som blot er et “hylster”’, med en smartphone indeni. Dette setup har de flest begrænsninger, da det ikke er muligt at benytte controllere til at interagere med den virtuelle verden. Samtidig understøtter smartphones, på nuværende tidspunkt, kun 3DoF i modsætning til de andre løsninger som understøtter 6DoF. Til gengæld har de fleste i dag en smartphone, hvilket gør det nemmere at udgive en VR oplevelse til denne platform, da den derved kan hentes som en app fra App Store eller Google Play store.

Vores anbefaling

Har man behov for Virtual Reality med et meget højt realisme-niveau, og ikke behøver et flytbart setup, så bør man overveje et PC-VR-headset. Ønsker man derimod et flytbart setup, hvor man godt kan gå på kompromis med kvaliteten, så skal man vælge et standalone VR-headset. F.eks. benytter VR TRAINER et standalone VR-headset, da et mobilt setup og muligheden for at bevæge sig, er et krav.

Ønsker man stor udbredelse uden krav til, indkøb af VR-headsets, så skal man vælge et mobilt-VR-headset. F.eks. til undervisning Sving Sikkert VR, eller til en fabriksrundvisning Novozymes, så giver dette setup rigtig god mening. Det eneste krav er, at brugeren har en smartphone og adgang til App store, eller Google play store. Stilles der derimod høje krav til hardware, høj realisme, eller større interaktion med det virtuelle miljø, bør man vælge et PC VR-headset, eller et standalone VR-headset.

Hent vores guide:

Den Ultimative Guide
til Virtual Reality
i Sundhedssektoren

Hent guiden her Den ultimative guide til Virtual Reality i sundhedssektoren