Kom i gang
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL)

Udfordring

På fagområdet "Sundhed og socialt arbejde" på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL) tilbydes uddannelserne til sygeplejersker, bioanalytiker, fysioterapeut, radiograf m.fl. Uddannelserne er målrettet sundhedsområdet, som i disse år er under et enormt pres, hvor morgendagens virkelighed er mangel på nyuddannede og faldende ansøgningstal.

De studerende møder i praktikken, og ved overgangen til nyuddannede, i langt højere grad en hverdag med travlhed og mindre tid til oplæring. Det forventes, at den enkelte mestrer de praktiske færdigheder tidligere, så de kan løfte arbejdsbyrden på lige fod med deres erfarne kolleger.

På uddannelserne er det svært at imødekomme de studerendes stigende behov for mere og bedre træning af de praktiske færdigheder. Uddannelserne er allerede kompakte, hvor alle timer er afgørende, så der er behov for bedre læringsværktøjer med større fleksibilitet og frihed for både de studerende og underviserne.

VR-teknologien visualiserer procedurerne og guider mundtligt de studerende i, hvad de skal gøre. På den lange bane kan det være med til at gøre dem mere sikre og trygge i forhold til den fremgangsmåde, de skal følge, når de skal i praktik og her lære håndelaget som studerende og senere som sygeplejerske.

Rosa Heralvsdottir Jensen

Adjunk ved Sygeplesygeplejerskeuddannelsen i Odense

Løsning

Med VR TRAINER er det nu muligt at træne et stort udvalg af kliniske procedurer virtuelt, hvor fokus er på rækkefølge. Med VR-teknologien fås et læringsværktøj med stor fleksibilitet, som gør det muligt at træne de praktiske færdigheder både i klasselokalet, simulationslokalet i kombination med eksisterende udstyr eller i "learning labs", hvor de studerende kan booke sig ind til træne på egen hånd.

Rammerne er skabt til at øge træningsaktiviteten og få en høj gentagelsesfrekvens af de kliniske procedurer. Det sikrer en stor rutine og sikkerhed i rækkefølgen, som giver tryghed, når håndelaget skal på plads, og det giver overskud til mødet med patienten.

“Jeg husker tingene bedre, når jeg afprøver det med hænderne frem for kun at læse om det i en bog.”

“Det er en sikker måde at afprøve vigtige færdigheder på, inden vi skal i praktik”

“VR Trainer guider med lyd, hvad jeg skal gøre, mens jeg virtuelt udfører proceduren med hænderne”

“Jeg bliver guidet i, hvordan patienten skal ligge, hvilke remedier jeg skal bruge, og hvilken rækkefølge tingene skal gøres i”

“Patienten er gennemsigtig. Så jeg kan se, hvordan kroppen ser ud inden i, mens jeg fx lægger en sonde. Så VR-teknologien giver mig også en forståelse af menneskets anatomi”

Citater fra sygeplejerskestuderende på 5 semester

Når de studerende træner med VR TRAINER, føres de sikkert igennem proceduren fra A til Z ved hjælp af visuelle virkemidler og guidende speak. De er fysisk aktive under træningen og skal bevæge sig rundt, som var de til stede i den virkelige verden. Undervejs lægges der op til refleksion over læringen, ved hjælp af læringsmaterialet på VR TRAINER, som understøttes af den medfølgende tablet, hvor der streames live fra VR-headsettet.

UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL)
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole (UCL)

Konklusion

Med implementeringen af VR TRAINER gives der ikke kun mulighed for gentagelse af kliniske procedurer, men der skabes også et læringsmiljø, der fremmer tryghed og rutine, hvilket er afgørende for mødet med fremtidige patienter.

Behovet for mere fleksible værktøjer til praktisk træning imødekommes og giver en unik mulighed for at øge engagementet og motivationen hos de studerende. Ved at træne procedurerne i en virtuel verden bliver de aktive deltagere i deres egen læring, hvilket styrker deres forståelse og færdigheder på en dybere og mere effektiv måde.

Ved at investere i den nyeste velfærdsteknologi til træning af færdigheder, positionerer UCL sig strategisk og visionært som førende institution inden for uddannelse af fremtidens sundhedsprofessionelle, hvilket kommer både de studerende og sundhedsvæsnet til stor gavn.

Printvenlig udgave

Vi har lavet en printvenlig udgave af denne reference, som du kan hente her.

Hent reference